بک لینک

عدم ارتباط افزونه WP Smush.it با سرور مادر و کارآیی آن

wordpress-3-5

سلامی دیگر خدمت تمام دوستان . مدتی پیش در مقاله ای که ترجمه کرده بودم در رابطه با راه های افزایش سرعت وردپرس , سخن از بهینه سازی تصاویر وردپرس با افزونه WP Smush.it شد . از آنجا که اغلب افزونه هایی که وظیفه آنها کم کردن حجم است , معمولا با یک سرور مادر , تغذیه و پشتیبانی میشوند , افزونه WP Smush.it نیز از این قاعده جدا نبوده و توان و کارایی خود را با اتصال به سرور مادر خود ( یاهو ) تغذیه مینماید . قدرت تغذیه بالایی که سرور مادر این افزونه وردپرس دارد , باعث شده که آن را به یکی از بهترین افزونه های اوپتیمایز تصاویر تبدیل نماید , تا جایی که یکه تاز این حوزه باشد .

در قدرت و کار خوب این پلاگین هیچ شک و تردیدی نیست . آنچه در بررسی ها مشخص شد , فهم این موضوع بود که افزونه در هاست های ایرانی ( احتمال محدودیت های یاهو برای ایران و دلایل احتمالی دیگر ….) , هیچگونه ارتباطی در کار خود با سرور مادر خود نداشته و موقع اسکن کردن , هیچگونه تغییری را اعمال نمیکند . اگر این افزونه , نتواند موقعی که وبمستر بر روی کلید RUN all my image through WP Smush righet now کلیک میکند , به سرور مادر خود متصل شود , به معنای واقعی کلمه تبدیل به یک دکور میشود که کار آن نیز صوری و دکوری است و حتی ۱ کیلوبایت نیز از حجم تصاویر کم نشده و حتی ممکن است بدتر شود ( هر چند که بلافاصله بعد از فعال شدن , افزونه میبایست با منبع خود ارتباطی داشته باشد که بتواند طبق کار خود , بعد از آن نیز تصاویر را خودکار بهینه کند ) . تعدادی از متخصصین نیز در ابتدا از این امر آگاه بودند اما به گمان اینکه این عدم ارتباط , ناشی از نگرفتن مجوز API توسط وبمستر از یاهو است , این مورد را به این دلیل نسبت میدانند که مشخص شد حتی بعد از دریافت API نیز افزونه همچنان در هاست های ایرانی , قابلیت اتصال به منبع تغذیه خود را ندارد .810-1024x475

 

راهکار چیست؟ به نظر میرسد که یک افزونه خوب , در دنیای وب فارسی چندان کارایی ندارد . بعد از چند روز جستجو و تست انواع و اقسام افزونه های مختلف , به موردی برخوردم که به نظر میرسید چیزی کم ندارد غیر از یک مورد و آن هم اینکه این افزونه برای اجرای توابع خود , نیاز به اجرای تابع PHP exec دارد . این افزونه , EWWW Image Optimizer است که به واقع بسیار نیرومند عمل کرده و سرعت اجرای آن نیز بسیار سریع است و در بسیاری از موارد , حتی قدرتمند تر از WP Smush عمل کرده و تمامی تصاویر را بهینه سازی میکند .

برای دوستانی که از اهمیت تابع PHP exec اطلاعی ندارند , عنوان میشود که این تابع در امنیت هاست و سرور نقش داشته ( به گفته مدیران سرورها و شرکتهای نمایندگی ) و البته باز هم با یک بررسی ۱۵ دقیقه ای , فهم این موضوع راحت بود که این تعریف و ترس از فعال کردن تابع PHP exec در سرور , سخن بیهوده ایست , چرا که این موضوع تنها در رابطه با وبسایت های دولتی ( مانند بانکها , بخش های بانکداری الکترونیک , بیمارستان ها و دانشگاه ها و وزارتخانه ها و  …. ) صدق کرده و برای وبمستری که وبسایتش اطلاعات نظامی یا دولتی یا اطلاعات مربوط به اسرار هویتی و مالی و حسابداری نداشته و صرفا فعالیتی بیزنسی یا شخصی یا علمی یا حرفه ای و دانشجویی و تفریحی و غیره دارد , به واقع امری مضحک است ( این امکان در اغلب هاست هایی که وبسایت های لاتین را پشتیبانی میکنند نیز بدون مشکل فعال است ) . فعال کردن امکان اجرای تابع PHP exec به عهده مدیر سرور بوده و دوستانی که جایگزین میکنند , این موضوع را میتوانند با مدیر سرور و یا پشتیبانی هاست خود در میان بگذارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *