بک لینک

نگاهی عمیق‌تر به پایگاه‌ داده‌ها

DBDepth

درباره نویسنده:
سی‌جی‌دیت نویسنده، مدرس و محقق مستقل و پژوهشگر در زمینه مدل رابطه‌ای پایگاه‌داده است. وی از اولین کسانی بود که اهمیت بنیادی نخستین ارائه مدل رابطه‌ای توسط کاد، را دریافت. وی همچنین عضو گروه طراحی IBM برای محصولات SQL/DS و DB2 در آزمایشگاه سانتاترزا واقع در سن‌جونز کالیفرنیا بود. او معمولا بخاطر کتابهایش خصوصا کتاب مقدمه‌ای بر پایگاه‌داده‌ها شناخته می‌شود که تاکنون بیش از هشتصدهزار نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. شهرت وی همچنین بخاطر توانایی تشریح مسائل پیچیده فنی، به زبان ساده و قابل فهم است.

درباره کتاب:
فن‌آوری پایگاه داده‌ها یکی از مهمترین و با سابقه‌ترین تکنیک‌هایی است که به صورت واقعی و جدی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به جرات می‌توان اعلام داشت که بسیاری از دانش‌آموختگان مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و حتی مهندسی صنایع از آن برای ایجاد سیستم‌های کاربردی استفاده می‌نمایند.
اگر چه بسیاری از پایگاه‌های داده تولید شده از کیفیت و کارایی نسبتا خوبی برخوردارند و توانسته‌اند بر بخشی از مشکلات موجود در صنایع و سازمان‌های خدماتی فائق آیند، ولی غالب پایگاه‌های تولید شده به علت نیاز ناگهانی و نبود متخصص با تجربه، از مبانی علمی و اصولی برخوردار نیستند.
این کتاب نوشته سی‌جی دیت و ترجمه آقای مهندس فوده برای افرادی که با مبانی پایگاه داده‌ها آشنایی داشته و حتی چندین سیستم پایگاه داده طراحی و پیاده‌سازی نموده‌‌اند بسیار مفید خواهد بود. این کتاب به آنها نگاه جدیدی از مبانی پایگاه داده القا می‌نماید و شرایطی را به وجود می‌آورد که علم و تجارب به دست آمده را به چالش کشیده و تصحیح یا تکمیل نمایند.
گرچه این کتاب ترجمه است و مترجم برای حفظ امانت قسمتی از مطالب را آنچنان که در زبان فارسی متداول است نگارش نموده است، ولیکن اینجانب با تجربه نزدیک به بیست سال تدریس، مشاوره و اجرای سیستم‌های پایگاه داده‌ها از مطالعه این کتاب اطلاعات خوبی به دست آوردم و لذت بردم.

دکتر محمد علی نعمت بخش دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان

سى جى دیت نویسنده متن درسى استاندارد “آشنایی با سیستم هاى پایگاه داده” و بسیاری کتاب های دیگر ، اکنون کتابى نوشته است که در آن به کاوش در تئورى مى پردازد و در عین حال همواره نگاهى به برنامه هاى کاربردى دارد. نگاه عمیق تر به پایگاه داده ها در جهت کار حرفه اى ها است و تمرین هایى بعنوان خودآموز دارد. کتاب بجاى تمرکز بر خصوصیات عجیب SQLـServer و یا MySQL ، شما را به یک محصول خاص محدود نمی کند. تمرکز کتاب بر اصولى است که در تمام پایگاه هاى رابطه اى مشترک است.
ریک واین Software Development Magazine

دیت یکى از نخستین کسانى است که به اهمیت نظریه رابطه ای پى برد. این کتاب کوچک عصاره تمام مطالبى است که از زمان اولین مقاله کاد در سال 1969 تا به امروز آموخته ایم. کتابى سهل و ساده نیست بلکه بسیار پر مغز است. اگر شما با پایگاه هاى داده کار می کنید بایستى بدانید که آنها چگونه کار مى کنند و نه اینکه فقط بدانید چطور باید فلان کار را در سیستم شرکتى که در آن مشغول به کار هستید ، انجام دهید. دانایى شما را توانا مى کند و دیت به شما دانش مى دهد.
پیتر سالاس UnixReview

سى جى دیت به همراه اى اف کاد (پدر نظریه پایگاه رابطه اى) ، احتمالا قدرتمندترین افراد در این زمینه هستند. بخش عمده ای از آنچه ما امروز در این مورد مى دانیم و به کار مى بریم حاصل کار این دو نفر است. این بار دیت بجاى نوشتن یک متن درسى با تاکید نقاط قوت نظریه رابطه اى ، از این کتاب براى تجدید نظر در برخى افکار و نوشته قبلى خود استفاده کرده است. نظر من این است که دانشجویان جدى درس پایگاه داده ها باید حتما این کتاب را مطالعه کنند تا توسط یکى از اساتید مسلم این رشته در جریان امور قرار گیرند.
توماس داف Duffbert’s Random Musings

حق تکثیر: من مترجم کتاب هستم و به موجب قرارداد با ناشر، حق کپی رایت آن مادامی که پس از دو سال بازنشر نشود به اینجانب باز می گردد و منهم اکنون آن را تحت شرایط مندرج در خود کتاب منتشر می کنم.

پویا فوده

یک دیدگاه برای “نگاهی عمیق‌تر به پایگاه‌ داده‌ها

  1. سلام لطفاً بفرمایید چگونه می توان کتاب ی‌جی‌دیت نویسنده، مدرس و محقق مستقل و پژوهشگر در زمینه مدل رابطه‌ای پایگاه‌داده را دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *